Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Pogłębiarka Ursa już stacjonuje w Porcie Nowy Świat

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-06-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Pogłębiarka Ursa już stacjonuje w Porcie Nowy Świat
fot. Urząd Morski w Gdyni
Pozyskana przez Urząd Morski w Gdyni pogłębiarka fińskiej produkcji dotarła do portu morskiego Nowy Świat, zlokalizowanego na przekopie Mierzei Wiślanej. Jednostka będzie służyła utrzymywaniu parametrów zarówno samego przekopu, jak i całego toru wodnego łączącego Elbląg z Zatoką Gdańską. Będzie ona mogła również służyć realizacji prac pogłębiarskich we Fromborku i Tolkmicku.

Przekop Mierzei Wiślanej był sztandarową inwestycją infrastrukturalną realizowaną w okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości i jednocześnie jedną z najbardziej kontrowersyjnych inwestycji publicznych po 1989 roku. Zwolennicy inwestycji wskazywali na skrajnie niekonstruktywną postawę Federacji Rosyjskiej w kontekście swobody żeglugi dla polskich statków. Umożliwienie swobodnego ruchu do Elbląga miałoby zatem zaowocować licznymi korzyściami społecznymi i gospodarczymi zarówno dla miasta, jak i regionu. Sceptycy wskazywali natomiast na niewspółmiernie wysokie koszty w stosunku do relatywnie niewielkich i bardzo niepewnych korzyści. Parametry powstającego kanału żeglugowego nie umożliwiają także wejścia jednostek o zanurzeniu przewyższającym 4,5 metra.

Inwestycja do dziś nie została ukończona – choć powstał sam przekop, wciąż trwają prace nad budową toru wodnego do Elbląga. Z kolei nowy rząd zapowiedział również, że weźmie na siebie odpowiedzialność za pogłębienie ostatniego odcinka przed elbląskim portem morskim, liczącego niespełna kilometr długości, co wraz z realizacją prac pogłębiarskich w basenie portowym umożliwiłoby obsługę małych jednostek towarowych. Wcześniej Urząd Morski w Gdyni podpisał natomiast umowę z fińską stocznią Tyovene na dostawę pogłębiarki, która będzie służyła utrzymywaniu parametrów toru wodnego. Jednostka ta została zwodowana w ubiegłym roku we wrześniu. Nadano jej nazwę Ursa.



Ursa to jednostka ssąca nasiębierna, składająca się z systemu pogłębiarskiego i ładowni, do której będzie tłoczony urobek ze spłycony i miejsc. Jednostka ma 62 metry długości, 12 metrów szerokości oraz niespełna 4-metrowe zanurzenie. Jest zdolna do pogłębienia dna nawet do 18 metrów poniżej poziomu wody, co wielokrotnie przewyższa głębokość toru wodnego do Elbląga, która wyniesie 5 metrów z możliwością dalszego pogłębienia do maksymalnie 6 metrów. Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego wynosi 8 węzłów, a bez urobku ok. 11 węzłów, zaś pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu przekracza 950 m3.

Kontrakt z Tyovene obejmuje także dostawę systemu rurociągów refulacyjnych, wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na realizację zadania wynosi 116,5 mln zł. Dysponowanie własnymi pogłębiarkami zapewnia administracji morskiej liczne korzyści. Należy w tym kontekście wskazać w szczególności na uniezależnienie od podmiotów zewnętrznych, co przekłada się z czasem na wymierne oszczędności, czy też zapewnienie zdolności do szybkiego reagowania w sytuacji kryzysowych.

W kwietniu dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska wskazywała, że nowa pogłębiarka będzie mogła służyć nie tylko utrzymywaniu parametrów toru wodnego do Elbląga, ale również portów morskich we Fromborku i Tolkmicku. Ursa pierwotnie miała zostać dostarczona końca pierwszego kwartału 2024 roku. W kwietniu natomiast jako najbardziej prawdopodobny termin dostawy wskazywano maj. Ostatecznie jednostka pojawiła się w Porcie Nowy Świat w dniu 12 czerwca. Opóźnienie w dostawie mogło być związane ze złożonym przez wykonawcę roszczeniem waloryzacyjnym, które zostało poddane przez stronę polską analizom.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: Nowa pogłębiarka już w maju

Inżynieria i innowacje

Przekop Mierzei Wiślanej: Nowa pogłębiarka już w maju

Mikołaj Kobryński 02 kwietnia 2024

Przekop Mierzei Wiślanej: Większy ruch turystyczny w tegorocznym sezonie letnim?

Intermodal i logistyka

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Polityka i prawo

Resort infrastruktury podsumowuje rok funkcjonowania przekopu Mierzei Wiślanej

Polityka i prawo

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Polityka i prawo

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: Nowa pogłębiarka już w maju

Inżynieria i innowacje

Przekop Mierzei Wiślanej: Nowa pogłębiarka już w maju

Mikołaj Kobryński 02 kwietnia 2024

Przekop Mierzei Wiślanej: Większy ruch turystyczny w tegorocznym sezonie letnim?

Intermodal i logistyka

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Polityka i prawo

Resort infrastruktury podsumowuje rok funkcjonowania przekopu Mierzei Wiślanej

Polityka i prawo

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Polityka i prawo

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5